روش ورود به سامانه آنلاین (برخط) صورت معاملات فصلی و ارسال صورت معاملات فصلی

۱- وارد سایت سامانه عملیات الکترونیکی مالیاتی به نشانی tax.gov.ir  شوید.

۲- روی کادر  “صورت معاملات فصلی الکترونیکی”  کلیک کنید.

۳- در صفحه بعد روی گزینه “سامانه صورت معاملات” کلیک نمایید.

۴- در کادر سمت راست نام کاربری و کلمه عبور و تصویر امنیتی را وارد نمایید.

نکته : نام کاربری و رمز عبور پس از طی فرایند ثبت نام کد اقتصادی و تکمیل مراحل توسط پست و یا به روش پیامکی برایتان ارسال شده است. نام کاربری برای اشخاص حقوقی (شرکتها) با شناسه ملی شرکت و برای اشخاص حقیقی (مشاغل) با کد ملی مودی اصلی شروع می‌شود.

ارسال آنلاین (برخط) صورت معاملات فصلی

۵- اکنون وارد محیط کاربری سامانه صورت معاملات فصلی شده اید و ۱۱ جدول به شرح ذیل قابل مشاهده و اقدام است:

جدول فروش

جدول خرید

جدول صادرات / فروش به شخص خارجی

جدول واردات / خرید از شخص خارجی

جدول اطلاعات پیمانکار در پیمان های بلند مدت

جدول اطلاعات کارفرما در پیمان های بلند مدت

جدول حق العمل کاری

جدول اجاره

جدول گزارش فعالیت های ساخت و فروش املاک

جدول امتناع برای پیش از سال ۱۳۹۵

جدول عرضه به مصرف کننده نهایی برای سال ۱۳۹۵

دسترسی به هرکدام از جداول در هر مرحله با استفاده از منوی “ابزار” در بالای صفحه امکان پذیر است.

۶- با کلیک روی هرعنوان از جداول فهرست گزارشاتی که تاکنون در سالها و فصول مختلف ثبت نموده اید قابل مشاهده می باشد.

هر گزارش که در ستون وضعیت به عنوان “ثبت نهایی”  باشد نهایی تلقی شده و قابل حذف نخواهد بود، اما وضعیت “ثبت اولیه” قابلیت اصلاح، حذف و نهایی شدن را خواهد داشت.

درستون “کد رهگیری” گزارشاتی که ثبت نهایی شده اند دارای کدی خواهند بود که به منزله اطمینان از ارائه گزارش میباشد.

برای ایجاد گزارش جدید :

روی دکمه “ایجاد” کلیک کنید.

در صفحه بعد سال و فصل مورد نظر را انتخاب و دکمه ثبت را بزنید.

سایر امکانت این بخش :

۱- ویرایش :

با کلیک روی دکمه ویرایش امکان تغییر در رکوردهای گزارشاتی که به صورت ثبت اولیه میباشند وجود دارد. دقت نمایید گزارشاتی که ثبت نهایی شده اند قابلیت ویرایش ندارند.

۲- حذف :

با کلیک روی دکمه حذف امکان حذف کامل گزارشاتی که به صورت ثبت اولیه میباشند وجود دارد. دقت نمایید گزارشاتی که ثبت نهایی شده اند قابلیت حذف ندارند.

۳- تغییر در نمایش ستونهای اطلاعات :

با کلیک روی این دکمه امکان نمایش یا عدم نمایش ستون های اطلاعات مربوط به هر نمایش وجود دارد.

۴- فیلتر و حذف فیلتر :

با استفاده از دکمه فیلتر میتوان روی هرکدام از ستون های اطلاعات فیلتر ایجاد نمود. به عنوان مثال فقط گزارشات یک سال یا فصل را مشاهده نمود. دکمه حذف فیلتر نمایش را به حالت اول باز میگرداند.

۵- به روز رسانی :

این دکمه جهت نمایش به روز فهرست جداول استفاده می شود.

۶- خروجی :

این آیکون جهت ایجاد فایل خروجی از فهرست جداول در دو قالب اکسل و ورد استفاده می شود.

۷- صفحات بعد :

جهت مشاهده صفحات بعدی در فهرست جداول از این دکمه استفاده مینماییم.

برای مشاهده، ویرایش، ثبت نهایی گزارش موجود :

روی نام آن گزارش دوبار کلیک کنید.

برای مشاهده و ویرایش:

با دوبار کلیک روی نام گزارش در صفحه بعد اطلاعات گزارش شامل سال و فصل و مبالغ کلی وارد شده قابل مشاهده می باشد.

با کلیک روی دکمه نمایش جزئیات آن جدول باز شده و حال با دوبار کلیک روی هر رکورد آن رکورد قابل ویرایش یا حذف خواهد بود. دقت فرمایید هر گزارش که ثبت نهایی شده باشد فقط یک بار امکان اصلاح خواهد داشت.

با کلیک روی دکمه خروجی اکسل تمام رکوردهای آن جدول در قالب اکسل ذخیره خواهد شد.

با کلیک روی دکمه “چاپ اطلاعات” در صفحه بعد:

روی دکمه “چاپ” کلیک کنید تا رسید تایید آن گزارش (حاوی کد رهگیری ثبت نهایی ) را پرینت بگیرید

روی دکمه “چاپ جزئیات” کلیک کنید تا جزئیات آن گزارش ( حاوی تمام رکوردهای آن گزارش) را پرینت بگیرید.

نکته : در زمان رسیدگی مالیاتی معمولا پرینت “تاییدیه گزارش” و “جزئیات گزارش” ارائه میشود.

برای ثبت نهایی گزارش:

در زمانی که روی گزارشی که در حالت ثبت اولیه میباشد دو بار کلیک کنید.

در صفحه بعد روی دکمه “تایید نهایی” کلیک کنید

برای تایید ثبت نهایی گزارش روی دکمه “بلی” کلیک کنید.

همواره با کلیک روی دکمه “بازگشت” میتوانید به فهرست گزارشات مراجعه نمایید.